Wednesday, August 22, 2012

Tak Salah Mintak Maaf dan cakap elok-elok

Salam Syawal korang... cepat masa berlalu... dah Raya ke-4 dah. Dan ari ni Lz dah start bekerja.. serius xbest... tp nak buat macam mana kan dah tanggungjawab so laksanakan lah dengan hati terbuka.. ewah... ikhlas ke? ofcoz la kan... korang mesti tgh bergumbira di kampung lagi kan? jeles i.. pagi td sayu jer hati nak balik penang.. mak siap hantar sampai Lz masuk kereta.. huhuhu... T__T

Dah2.. jangan feeling2 plak... Lz nak story dengan korang pasal insiden yang xdi duga yang berlaku semalam dekat Shahab Perdana.. ala... Station Bus A.star.. kalu xthu search google tau.. heheheh... ok.. lz start dr sini.. smlm lz's family pergi hantar kakak lz dekat Shahab,dia nak balik KL. Ktwang sampai setengah jam awal.. then sampai jer kat situ tros la pergi dekat kaunter tiket 1 bus ni... kakak Lz dah bli tiket return dekat KL.. so mmg xada masalah pasal tiket habis ke apa ke kan... lega la kat situ...

Sampai jer depan2 kaunter tiket tu.. kakak Lz pun bg tiket yg dia bli tu sbb nak tanya no bus dgn platform brapa patot dia tggu.. tetiba akak kaunter tu cakap..

Akak kaunter: Cik,ni salah tiket ni... Ni tiket Pudu-A.star bukan A.star-Pudu..
Kakak Lz: huh... biar btol... tp tarikh dan masa sama jer.... kenapa boleh jd mcm ni pulak?

Disini... bermula lah 1 insiden yg xdi duga...

Akak Kaunter: kalu ikotkan tarikh dgn masa dah btol... tp tempat salah... bus pun dah penuh..
Kakak Lz: abes tu camana ni? saya kena balik KL mlm ni jugak. esok saya kerja..
Akak Kaunter: Ermm... ni bukan salah saya.. tp salah kaunter dekat KL.. saya xboleh buat apa2..

dengan cool nye Lz bertanya...

Lz : Abes tu cmana ni akak? tiket ni xkan nak burn cam tu jer? Pihak bus kena bertanggugjawab ni...

tetibe akak kaunter tu mula tinggikan suara.. dengan lantang dia berkata... bederau darah Lz bila ditanya dengan penuh cool tp dibalas dengan suara yg tinggi...

Akak Kaunter: Cik,cik xleh salah kan saya... ni salah orang Kl...
Lz: dalam hati.. (bila masa lak aku salahkan hang?tetibe nak melenting...betol ke x betol ni?) Saya xsalah kan awak tp saya bercakap pasal company awk.. company yang sama kan?
Mak Lz: Biadap nya budak perempuan ni cakap...
Akak kaunter: Jap saya call Kl... 
Lz: pot...pet..pot..pet... apa yg aku merepek aku pun xtahu... 

5 minit berlalu...

Akak Kaunter: cik saya dah call Kl,dorang pun xboleh buat apa2... cik kena bli tiket baru...
Kakak Lz: eh... kenapa saya kena bli tiket baru pulak? sedangkan ni bukan salah saya...
Akak Kaunter: Bos saya pun saya dah call.. dia pun cakap suruh cik bli tiket baru...
Lz: bagi sini no Bos awak.. sy sendiri nak call...
Akak Kaunter: lagi pun kami xjual guna system.. dan xjual tiket return.
Kakak Lz: Abes tu.. ni apa? print guna system tau... tetiba awak ckp xguna system.. xjual tiket return bagai... 

Adegan lepas tangan bermula...

Kakak Lz: Saya xnak bli tiket baru kecuali korang refund duet saya balik...
Akak Kaunter: xboleh mcm tu.... tu salah cik jugak xcheck...

Tetiba datang lagi sorang geng bus ni... mamat u'olls.. sikit xgentar.. sbb nya dari mak lz sampai adik semua nya spesis singa.. hahahha... garang tau..

Mamat Bus: cik.. mcm ni saya akan cari bus kosong untuk cik.. tp kalau xada saya mmg xleh buat apa2... cik kena cari bus lain..
Kakak Lz: ad ke xda bus saya nak balik KL jugak mlm ni... dan saya xkan bli tiket baru.
Mamat Bus: Saya nak tanya masa cik bli tiket,cik check x tiket?
Kakak Lz: owh... sekarang nak salah kan saya lah? mcm tu?

Aik... salah customer jugak... untung la kalau 10 kes jadi mcm tu kan? 15minit jugak la ktwang betekak dekat kaunter tu... tetibe 3 org Pegawai Penguatkuasa SPAD dtg... cepat btol dorang datang.. siapa yg call? ala... xkesah lah...

Pegawai SPAD: kenapa ni?
Mamat Bus: Macam ni Encik...
Kakak Lz: xpa.. awk diam.. biar saya yg terangkan.. pot2 pet2 pot pet....

Perh.. garang.. tros diam mamat tu... hahahha...

Pegawai SPAD: owh... kalu kes mcm ni... Pihak Bus kena bertanggungjawab... so mlm ni saya nak Encik carikan bus dan settlekan mlm ni jugak... dan cik kalau xdapat bus malam ni.. cik boleh datang dekat bilik buat report.

Huh.. Diam kau.. td kemain lagikan... Usaha cari bus kosong dijalankan dengan serta merta... 1 jam menunggu baru dapat tiket bus baru... Alhamdulillah... Thanks En.Pegawai Penguatkuasa...

Kakak Lz xkesah sangat dengan Duit tiket sebenar nya... dia sanggup bli baru kalau xada bus... disebabkan kakak kaunter tu bersikap biadap dan kurang A*** kakak Lz nak kan duit dia balik... so pengajaran lah.. Cuba ckap elok2 dan mintak maaf.. customer pun sejuk jer hati... kan dah susah kalau Pegawai Penguatkuasa campur tangan... xmemsal permit kena sita cmana?.. siapa yang rugi..?

Untuk korang semua... check betul2 lepas ni tiket yang korang bli.. kita kadang terlepas pandang dengan tektik kotor dorang yang nak tipu customer.

Tak salah kita minta maaf dan cakap elok-elok walaupun tu bukan salah kita. Orang lain pun sejuk hati dengar.


CUSTOMER SERVICE







2 comments:

Himawari Mirsada said...

huh..nsb bek dpt bas baru kn..he2 tu le kdg2 xleh bg muka dkt dyowg..kna le lyn plgn elok2..ad ke nk lps tgn cm tu..

Unknown said...

fuhh seb baek SPAD tu dtg cpat kalu x mmg xsetel laa kirenye.... camne leh print salah tiket tue... huhhhh nk untung je lbih

Masih mentah

Lilypie Premature Baby tickers