Tuesday, May 8, 2012

Bahasa Melayu yang Kita Tak Pernah Tahu

Puas aku cari dalam kamus Dewan Bahasa.. xgak jumpa ayat2 ni... nak kata ayat endon pun x.. ayat iban pun x.. kecik besar kecik besar word dia. rajin jari dorang nak tekan shift stiap kali taip. hahah... solute la... camana dorang boleh terpikir nak buat ayat2 unik mcm ni... sampai 1 tahap tu aku baca 2 3 kali.. xgak faham2.. kalu nak kata bahasa pasar xjugak.. sbb bahasa pasar ni senang org faham.. Erkk.. adik2 skrg ni mmg suka text ayat kretip mcm ni... korang xpcya.. korang baca... kalu korang faham.. 

syabas !! 


Setelah 2 ari aku masuk clas bahasa kretip.. aku akan terjemah kan kat korang..

 (loghat kedah)
1. unx pasey pa weyhh = Hang pasai apa weh?
2. maOw na ngOx uwg ckyt2 dha lha = Mau nak tgk org sikit dah la
3. abeh unx mluat at uwg unx tayah ngOk tquehh = Habis hang meluat kat org tak payah tgk teruih. 
4. ney y ubx ngOx teqa na TELAN uwng pehal? = Ni yang hang tgk mcm nak TELAN org pehal?
5. dha uh uad mka ta PUEH ATY lax = dha tu buat mka tak PUAS HATI lak
6. axoh taOw ahh unx uh pemezt = aku tau la hang tu femes
7. unx uh segak lha kta an = hang tu segak la kata kan
8. tpy uadpa HATY unx uh BUSUK !!! = tapi buatpa HATI hang tu BUSUK (Adeh..)
9. axo sdaq ah axo tasesegak ampa uhh! = aku sedar la aku tak sesegak hanpa tu.. (hahhaha..)
10. maow axo MELUAT at uwg axo tada r na ngOx chm ampa uh = mau aku MELUAT kat org aku xda la nak tgk mcm hampa tu.
11. uad SAKYT ATY j kowt weyh !! = Buat SAKIT HATI ja kot
12. stahoo axoh ah an,axoh tapena r dox kacow idop uwg2 j y dux uad DENGKI,TAPUEH ATY at axo = Setahu aku la kan,aku tak pernah dok kacau hidup org2 ja yang buat DENGKI, TAK PUAS HATI kat aku. (kahakahakahakhakahak... gelak sambil kentot)
13. ad axo kesah !!! y pentg axo takcw ampa! = ada aku kisah yang penting aku tak kacau hampa.

ok siap...!! aku dah translated kat korang.. adoii...  Lawak2... yg xtahan tu asal BULAT je huruf besar.. hahaha... tp ok lg la adik ni.. time marah pun dia boleh rajin buat ayat kreatip ni.. hahahah...

p/s LZ : Adexk2... Akack nack Pesan larh.. korunX jagunt la uat Ayat gini Time Perixksa... Penixk Checgu naX cHeck... hahahahha....

7 comments:

Kerengga Biru said...

takphm jgk ape dya tls .. O_O

nadrahvvm said...

hampir 5 minit bace.
rase mcm budak2 tadika baru belajar mengeja je.hehehee

Linda Zehan said...

hahahha... agak nye la... adoii...

cili_kering said...

budak lebih belaja macam nie lhaa...maju jerk sebijik2 perkataan die 2...xdapat nk bace...nasib ad translate at bwh 2..hahah

Linda Zehan said...

hahahah... dorang ikot zaman... zaman blom maju dorang dah awal2 maju..

Michelle Hopell said...

kak LZ , memang sepatah haram pun michelle tak reti nak baca apatah g nak sebut. hihi.. tp bagus gak , at least michelle dapat blaja loghat kedah. hehe,
btw , header kak LZ cantek. [ axoh taOw ahh unx uh pemezt ] hehehe xD

Linda Zehan said...

haahhaha... lawak la michelle ni...

Masih mentah

Lilypie Premature Baby tickers