Thursday, May 10, 2012

Jambatan Terpanjang di Asia Tenggara dlm Pembinaan

Hari ni di opis aku curi2 time wat entry jap.. (curi tulang ler..) harap xkantoi.. Ngeee~ Oleh kerana kat opis aku ni masing2 dok sibuk nak p "Study Trip to Erection" kat tgh laut tu... aku pun kat sini sibuk kan diri taip entry.. nak share ngan korang pasal "Erection Penang second Bridge" korang thu x kat png skrg ad pembinaan Jambatan Pulau Pinang Ke2? Bakal menjadi Jambatan terpanjanag kat Asia Tenggara.. Mega Project tu.. xthu.... meh baca Fakta ni.. (fakta dari sini)

  • Menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di Pulau Pinang.
  • Jambatan ini menelan kos kurang RM 4.5 bilion.
  • Usaha sama antara China Harbour Engineering Company Ltd dan UEM Builders Bhd, yang bermula pada 2008.
  • Mempunyai panjang 24 km (15 batu) dan bakal menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara.
  • Empat lorong dengan dua lorong motosikal akan dibina di atas jambatan ini.
  • Panjang jambatan ini ialah 24 km (15 batu). 17 km (10 batu) daripada jambatan ini akan merentasi Selat Selatan, selat yang menghubungkan Pulau dan Seberang Perai.
  • 1.5 km (1 batu) akan berada di kawasan Batu Maung, sementara 6 km (3 batu) akan berada di kawasan Batu Kawan.
  • Enam persimpangan lebuh raya akan dibina dalam projek ini.
  • Pembinaan akan dijangka siap pada penghujung tahun 2013. (insya'allah) 

Ok... so skrg korang dah thu kan? hehehe... tujuan aku wat entry ni,aku nak share kat korang2 suma pic2 yg aku snap kat "Erection penang 2nd Bridge" kat tgh laut tu... fakta kat atas tu ad yg aku dah ubah skit.. sbb nyer ad part2 yg asal telah diubah... sbb? aku xsure... (sebenar nyer malas nak citer). Aku nak share kat korang.. harap korang dapat tgk sendiri cmna la dorang wat jambatan ni...

Batu besar yg ad banner kat blakang aku tu org pggl "Segmen Box Girder" batu tu la dorang akan sambung sampai jd Bridge.

Bila dah siap Batu tu... dorang akan bawak ke tgh laut.. 

Batu-batu td nak bawak ke sini... skit lg smpai...

Ok... dah sampi.. Bratur pastu terjun!! hahah...

Kerja2 mengangkat Batu dijalankan... kemudian susun la.. ^^

1.. 2.. 3.. angkat !!

Dah angkat susun la mcm ni... Ngee~

Susun2 sampai jd mcm ni... dah panjang...

Dah nak sampai sebelah pulau la... hureyyy..!!

Pemandangan dari bawah Jambatan

Lencongan Jambatan

Promote logo.. Ngeh~ Ngeh~

Workers of The Month 

Nak thu lg citer pasal Penang 2nd Bridge 

Hopefully korang enjoy....!!



4 comments:

Unknown said...

wahhh...best nye kje...huhu

Linda Zehan said...

nak keje sini ke? xpayah la... panas woo...

Deela said...

linda keje apa nih? mcm best je:D

Linda Zehan said...

keja biasa2 jer kat site ni... dtg la melawat.. heheh

Masih mentah

Lilypie Premature Baby tickers